چکیده ای از بیانات دکتر مهرمحمدی سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر 24/06/96
1-ارتباط آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان از زمان تأسیس تا کنون ارتباط نزدیکی است و نوعی یگانگی بین این دو سازمان برقرار است که در حد شعار نیست. تکالیفی را که آموزش وپرورش بر دوش دانشگاه می گذارد، به دلیل محدودیت های عدیده ای که آموزش و پرورش و مدارس از حیث منابع و مطالبات معوق و انباشته دارند، در اجرای آن تکالیف لوازم مورد نیاز را در اختیار دانشگاه نمی گذارد. این لوازم هم مادی است و هم انسانی. ما به بودجه ای فراتر از بودجه ی مصوبمان نیاز داریم. آموزش و پرورش تعهد کرده است که بودجه را پرداخت کند ولی پرداخت ها با تأخیر جدی انجام می شود و در نتیجه برای دانشگاه مسئله ساز می گردد.
2- در اجرای بسیاری از برنامه های تحولی تربیت معلم نیازمند همکاری عوامل انسانی در سطح مدرسه، منطقه و ... و در حقیقت در سطوح محلی هستیم. برنامه های کارورزی، کارآموزی و ... نیاز به پشتیبانی جدی دارند و ما در این زمینه دغدغه های بسیار جدی داریم.
3- براساس برنامه راهبردی قراراست دانشگاه فرهنگیان برای نیازهای پایدارآموزش و پرورش که بین 30 الی 35 هزار نفر بیشتر نخواهد بود، صد درصد نیاز را تأمین نماید.
که به دو شیوه است یک دوره 4 ساله معمول و متعارف و بخش عمده ای از تأمین نیاز ازطریق دوره یک ساله مهارت آموزی است، که هم در سطح جهان پذیرفته شده است و هم در برنامه راهبردی مورد تصویب قرار گرفته است.
4-آرزوی مشترک تمام کسانی که چشم به آینده کشورشان دوخته اند این است که بهترین افراد با توانایی، علاقه و انگیزه دانشگاه فرهنگیان را از بین دانشگاه های مطرح و تراز اول کشور انتخاب کنند؛ اما برای محقق شدن چنین آرزویی وجذب حرفه معلمی می بایست تحول لازم را در نظام آموزش وپرورش ایجاد نماییم.
5-خروجی ها و دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان به شدت مورد رصد قرار خواهیم داد وپایش می کنیم و روی این افراد پژوهش های بسیار روشنی هم تعریف کرده و در حال حاضر نیز مشغول رصد کردن عملکرد آن ها هستیم.اما اخباری که از مسئولین آموزش و پرورش استان های مختلف کشور به دستمان می رسد، به حمد الهی حکایت از آن دارد که دانشگاه فرهنگیان به رغم محدودیت هایی که داشته است، درتعهدی که نسبت به آموزش و پرورش نموده است، به طور نسبی در دو جهت موفق بوده است یکی این که ما خودمان قائل به این امر هستیم که در آغاز راهیم و تربیت معلم هم با تجدید نظر در برنامه ها و ساختارها و ... آینده بسیار درخشان تری را می تواند پیدا کند. پس دانشگاه را در یک دوره آغازین تلقی کنیم. نکته دوم این است که عملکرد دانش آموختگان ما تا حدود زیادی تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر مدرسه است. این فرهنگ می تواند زمینه "استحاله حرفه ای" معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده اند را فراهم نماید. برای حل این نگرانی، تلاش نموده ایم با مدیران مدراس میزبان دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان ارتباطاتی برقرار کنیم تا بتوانیم آن ها را نیز با خودمان هم سو و هم افق نماییم و بگوییم کسانی که امروز به عنوان معلم و دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان در مدرسه شما مشغول به انجام وظیفه هستند.
6-اگر بخواهیم شرایط دانشگاه فرهنگیان را به شرایط اید هآل برسانیم باید بگویم که مشکل اصلی دانشگاه فرهنگیان کمبود بودجه هزینه ای نیست بلکه بودجه عمرانی مهم ترین معضل آن است طبق برآوردی که انجام گرفت فضای کالبدی و ابنیه ای که در حال حاضردراختیاردانشگاه فرهنگیان است بسیاربسیار فرسوده می باشدوحتی با استانداردهای سازمان نوسازی، اکثریت آن ها تخریبی قلمداد می گردد. برای احیای فضاهای کالبدی مورد نیاز، به بودجه عمرانی قریب به 15 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. این برآورد بر اساس ارزیابی دقیق واحد طرح وبرنامه دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. بودجه عمرانی دانشگا ه فرهنگیان درحال حاضر صفراست برای تامین این بودجه باید توجه داشت که دانشگاه فرهنگیان یک مأموریت ملی را برعهده داردطبیعتاً باید ازمنابع ملی این بودجه تامین گردد.