مدیریت امورپردیس های استان مازندران

مهم ترین نکات مطرح شده در سخنان دکتر کسائیان در نشست مشورتی با اعضای شورای صنفی و دانشجویان نخبه دانشگاه فرهنگیان مازندران

1- قبل از هر چیز این که دانشجویان محترم اینقدر خوب و با ادبیات فاخر و تحلیل مناسب مطالب مد نظرشان را بیان کردند ابراز خوشحالی و خرسندی می کنم. این نشانه خوبی است که ان شالله معلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان به ارتقاء سطح فعالیت های آموزش و پرورش کمک شایانی می توانند بکنند.

2- تغییر درصد کسر حقوق از 45 درصد موضوعی نیست که بنده بخواهم در سطح استان مازندران در مورد آن تصمیم بگیرم. اگر کسی در استان دیگری با مبالغ خودساخته شبی ده هزار تومان یا امثال آن عمل می کند مطمئناٌ وجاهت قانونی ندارد. دانشجویان ما یا ساکن خوابگاه ها هستند که باید 45% از حقوقشان کسر شود و یا مشمول بندهای مربوط به افراد مجاز به تردد می شوند که 25% از حقوقشان کسر می شود. انتظار بنده این است که در توصیف شرایطی که به آن اشاره کردید شرط دقت و انصاف را رعایت کنید. اگر دانشجویی بر اساس مقررات ساکن خوابگاه است ولی چند شب را مرخصی گرفته است یا بر اثر بی انضباطی از خوابگاه غایب بوده است نگوئید چرا کسی که در خوابگاه حضور ندارد باید مبلغ را کامل بپردازد بلکه بگوئید چرا این دانشجو مقررات را رعایت نکرده و غایب بوده است. دانشگاه فرهنگیان ماهیت شبانه روزی دارد.

در پاسخ به سرکار خانم دانشجو که فرمودند چرا دانشگاه که امکاناتش به اندازه خانه ما نیست اصرار به حضور ما در خوابگاه دارد باید عرض کنم شاید امکانات ما به اندازه خانه نباشد که نیست اما یادمان باشد اگر دانشگاه فرهنگیان به هر دلیلی از جمله دلایل شما اجازه بدهد که نیمی از دانشجویانش در خوابگاه ساکن نباشند فرصت مغتنم انجام فعالیت های تربیتی را از دست داده است و این نقض غرض تأسیس دانشگاه است.اگر بخواهیم به شرط تأمین امکانات مطلوب و ایده آل دانشجویان را در سرای دانشجویی نگه نداریم باید فعلا پذیرش دانشجو را متوقف کنیم و هر وقت امکانات ایده آل را فراهم کردیم دانشجو بگیریم

مسئولان دانشگاه با تلاش مضاعف و دانشجویان با درک واقعیت ها و متعادل کردن انتظارات باید به تحقق فضای شبانه روزی و بستر سازی برای کارهای تربیتی مناسب در دانشگاه فرهنگیان کمک کنند.

در مورد مسائل آموزشی از جمله انتخاب اساتید باید ذکر کنم که معیار انتخاب ما در جذب همکار داشتن صلاحیت واقعی تدریس است. صلاحیت های واقعی تدریس هم در عمل و هم در نگاه کردن به رزومه استاد، در نگاه کردن به سابقه و پیشینه استاد نشان داده می شود. استادی که خوب است باید تا دم خانه اش هم رفت و حتی التماس کرد تا جذب شود. چه این استاد فوق العاده معلم آموزش و پرورش باشد چه در جای دیگری مشغول باشد. استادی که خوب نیست حتی اگر برادر دوقلوی من هم باشد بنده وظیفه دارم که از تدریس ایشان جلوگیری کنم چه ایشان استاد تمام دانشگاه باشد ، چه معلم آموزش و پرورش باشد.

مبنای خوب یا بد بودن این نیست که استاد از آموزش و پرورش می آید یا از دانشگاه دیگر بیاید. نمونه های فراوانی از اساتیدی داریم که معلم آموزش و پرورش هستند ولی از اساتید برتر استان هستند و با مدارک علمی بالا و واقعا برجسته هستند.

شما که در آینده معلم خواهید شد نباید این گونه موضع گیری منفی نسبت به حضور معلمان دارای مدرک تحصیلی عالی در منصب استادی دانشگاه فرهنگیان داشته باشید و باید پاسدار مقام معلم باشید. شاید شما در آینده اساتید دانشگاه شوید در حالی که معلم هستید پس نگوئید کسی که معلم است نمی تواند در دانشگاه تدریس کند. پس مبنا معلم بودن یا نبودن نیست. مکانیزم های مختلفی برای گزارش دادن در مورد نکات مثبت و منفی اساتید هست. برای مثال برگه ارزشیابی پایان ترم که در اختیار شما قرار می دهیم. شما از نظر شرعی و حقوقی مسئول هستید که هر پاسخی به سوالات ارزشیابی می دهید منصفانه باشد و این حق قانونی شماست که از ضعف های استاد ذکر کنید و به عنوان حق شرعی نیز از خوبی های استاد ذکر کنید و یا می توانید به طور حضوری بیایید و به طور موردی از ضعف های استاد بگویید. تمام تلاش ما این است که استادی که وارد کلاس می شود شما را اغنا کند.

می گویند: « شرف المکان بالمکین » این است که دانشگاه فرهنگیان هر چه که باشد و هر توصیفی که دیگران از آن داشته باشند منوط است به نوع بودن من و شما در این دانشگاه ، بنده نقش دارم تا هرچه توان دارم برای آبرومندتر شدن و شاخص تر شدن ودمؤثرتر شدن دانشگاه انجام بدم ، شما هم سهم دارید که با درس خواندن ، با انگیزه های بهتر و با قبول مسئولیت در اعتلای دانشگاه قدم بردارید.

ان شالله این میزان فرهیختگی که در شما وجود دارد با یک نگاه منصفانه و متعادل در نقد اوضاع موجود در دانشگاه تلفیق شود تا بهترین نتیجه کسب شود.