مدیریت امورپردیس های استان مازندران

سخنان جناب آقای دکتر صادق زاده معاونت محترم فرهنگی واجتماعی دانشگاه فرهنگیان

معلمی شخصیت و هویت دارد.این هویت چیزیست بیشتر از دانش روش ها و فنون و شیوه کلاس داری ،چیزی بیشتر از اینهاست.

در اینجا سه سوال مطرح میشود که

1.هویت معلمی براساس مبانی اسلامی چه خصوصیاتی دارد؟

2.معلمان باید چه شایسی هایی داشته باشند تا خصوصیات لازمه را بدست آورند؟

3.چگونه در مراکز تربیت معلم میتوان به این شایستگی ها رسید؟

اما مفاهیم کلیدی کدامند؟

مفاهیمی همچون حیات طیبه و هویت از مفاهیم کلیدی هستند.

این واژه ها فقط واژه هایی نیستند که برای نوشته شدن و خوانده شدن و حفظ شدن در کتاب های درسی باشد.

هویت یعنی چه؟آیا هویت چیزی از پیش تعیین شده است؟ یا اینکه هویت به وسیله من و شما انتخاب میشود و ساخته میشود.

انشان خودش هویتش یا میسازد یا دیگران؟

آیا در سخن مقام معظم رهبری،

این حکیم فرزانه دقت کرده اید؟

ایشان فرمودند: اینجا در دانشگاه فرهنگیان شخصیت معلمی ساخته میشود.نفرمودند که شخصیت شما را میسازد.

این شخصیت به وسیله شما ساخته میشود.با استفاده از انتخاب ها و گزینش ها و تصمیماتی که در جای جای رفتارهایتان اتخاذ میکنید باعث میشود کم کم هویت شما شکل بگیرد.

هویت به شما اهدا نمیشود.هویتتان را خودتان میسازید.

کسی نمی تواند شما را انقلابی کند.خودتان باید هویت دینی و انقلابی ویا ملی را در خود ایجاد کنید.

معلمی هم به وسیله شما ساخته و پرداخته میشود.

این مفهوم هویت، تنها جنبه دانشی ندارد که با خواندن چند کتاب و حفظ کردن مطالب و امتحان دادن از بعضی مفاهیم دانشجویی کسب شود.

از سختی آموزش مفاهیم دینی به دانش آموزان مطلع اید.

شما چقدر میتوانید تلاش کنید که تا مطالب دینی را به بچه ها یاد دهید؟ دانش آموزان باید دین دار شوند نه دین دان.

کلمه دانش آموز به نظر ما برای تربیت اسلامی ناقص است.

ما هر چه به یک نفر در حوزه اخلاقیات اطلاعات دهیم اما او نخواهد اخلاقی باشد و میل به اخلاقی شدن در او نباشد حجت بر او تمام میشود.

شما با آموزش یک سری بحث ها آموزگار خواهید شد

اما معلم به معنای مربی نخواهید شد.

در سند تحول بنیادی شاه کلید حرف این است" معلم به مثابه مربی" و

"تعلیم جزیی از تربیت"

در نظام تربیت اسلامی ،تربیت یعنی فرایند تعاملی زمینه ساز تکمیل و تعالی هویت نه زمینه ساز دانش و مهارت

 

آیا با این تعبیر میتواند کسی معلم باشد، اما مربی نباشد؟

معلمی یعنی تربیت.

هدف تربیت تحقق حیات طیبه است.

تربیت کسب شایستگی هاست ،نه فقط کسب دانش.

مفهوم شایستگی مفهومی گسترده تر از دانش است.

با این باور به این نتیجه میرسیم که آموزش بخشی از تربیت است نه در مقابل آن.این غلط آشکاریست که ما بگوییم معلم یکیست و مربی چیزی دیگر.

آموزش، کاری برای زمینه سازی تکمیل و تکامل هویت است.

شما به عنوان معلم نباید کار خود را تنها تدریس بدانید.در این صورت تنها مدرس خوبی هستید اما تا وقتی که در شخصیت مخاطب خود نفوذ نکرده باشید و او را تغییر نداده باشیدمعلمی نکرده اید!

آموزش زمینه ساز درک و بهبود موقعیت