مدیریت امورپردیس های استان مازندران

نشست سراسری دوره آموزشی کارشناسان کارورزی دانشگاه فرهنگیان کشور در مازندران - مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر

در تاریخ 31/5/1401  تا 2/6/1401 این مرکز میزبان کارشناسان مسئولان آموزش در حوزه درس کارورزی سازمان مرکزی آقای دکتر کامیابی ، آقای دکتر نتاج و خانم دکتر دریکوند و کارشناسان استانی مطابق لیست ارسالی بود.

پس از پذیرش واحد رفاهی-آموزشی مرکز در تاریخ 1/6/1401 ساعت 8 صبح در سالن اجلاس برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و سرود ج.ا.ا شروع به کار کرد. در ابتدا آقای دکتر نتاج ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری آقا ابا عبدا... الحسین علیه السلام و یاران باوفایش به اهداف این نشست دو روزه پرداختند. سپس از آقای دکتر خدادادی معاونت محترم هماهنگی مدیریت پردیس استان مازندران دعوت به عمل آمد تا در خصوص عملکرد استانی در حوزه درس کارورزی سخنرانی نماید.

 

 

در ابتدای برنامه دکتر خدادادی معاون هماهنگی  و پشتیبانی مدیریت دانشگاه فرهنگیان مازندران ضمن عرض خوش آمدگویی و ابلاغ سلام دکتر مهدوی مدیریت استانی  از زحمات دکتر مهدی زاده  سرپرست مرکز نوشهر و همکاران ایشان به خاطر این میزبانی تقدیر و تشکر به عمل آوردند و به چرایی و چگونگی و چیستی درس وزین کارورزی پرداختند . ایشان در ادامه بر اساس تحقیقات صورت گرفته به دو فعالیت کارورزی و فعالیت های فرهنگی اهمیت ویژه ای قائل شدند. دکتر خدادادی در خصوص اهمیت نقش دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم  به این نکته اشاره کردند که با این نیروی انسانی در جامعه  می توان از آسیب های اجتماعی کم کرد . ایشان در پایان کارورزی را علم و عمل معلمی معرفی کرده و توجه به آن را از کارشناسان خواستار شدند.

 

 

 در ادامه برنامه دکتر کامیابی مشاور و مسئول دوره کارورزی در جایگاه قرار گرفتند .ایشان ضمن تشکر از مسئولان استانی و شهرستانی  که میزبانی این نشست را بر عهده گرفتند ، سلام گرم دکتر صحرائی و معاونین ایشان را ابلاغ فرمودند.  دکتر کامیابی با بیان حدیثی از مولا علی علیه السلام به اهداف دوره کارورزی پرداختند که در راس آن تبادل تجربیات و فراهم سازی بستر انتقال این مهم معرفی شد . ایشان آشنایی با آخرین یافته های پژوهشی این درس، ایجاد قطب های کارورزی، معرفی سامانه مربوطه،بهینه سازی این درس در بستر فناوری های نوین آموزشی و تدوین آیین نامه و دستورالعمل ویژه دوره کارورزی را از دیگر اهداف این نشست تخصصی معرفی کردند. دکتر کامیابی کارورزی را قلب برنامه آموزشی و درسی دانستند .مسئول کارورزی سازمان مرکزی با اشاره به سیر تحول این درس در کشور ، آغاز آن را از دوره ی آموزشی دارالفنون با نام های مختلف چون کارآموزی، حرفه ای گری و... معرفی کردند که امروزه با عنوان تخصصی کارورزی که برنامه درسی مخصوص به خود را در چهار سطح که تمام ساحت های سندتحول بنیادین را  پوشش می دهد ، دانستند. ایشان در پایان بر اساس مطالعات تطبیقی به آسیب شناسی این درس نیز اشاره کردند که در خصوص روشنگری ، پیچیدگی و تناقض در فهم چگونگی، کارورزی تعاملی در بین معلمان راهنما ، تکلیف محوری و فرایند روایت گری، کدگذاری و ... بیاناتی داشتند  این نشست یک جلسه شبانه در نمازخانه مرکز داشت که به موضوعات مهم کارورزی در یک دورهمی پرداخته شد. ادامه برنامه  سخنرانی دکتر سمیعی معاونت محترم آموزشی دانشگاه فرهنگیان کشور از طریق ویدئو کنفرانس در بستر LMS  صورت گرفت . ایشان ضمن ابلاغ سلام آقای دکتر صحرایی به طور خلاصه  به اهمیت درس کارورزی و تغییر ساختاری و تبیین کارورزی بالینی پرداختند. گزارش عملکرد استانی کارشناسان  موضوع بعدی نشست بود که به ترتیب به جایگاه مراجعه و به گزارش عملکرد حوزه خود در موضوع درس کارورزی پرداختند .

 

 

سخنرانی آقای دکتر نتاج در خصوص کارورزی با توجه به هموزنی آن با همه برنامه های تربیت معلم ، ایشان عناوین فعالیتی چون نشستهای علمی و آسیب شناسی ها، هم اندیشی با اعضای هیات علمی و مدیران مدارس و اساتید راهنما . برگزاری دوره  بازآموزی کارورزی جهت کیفیت بخشی و نگاه دوباره به این درس را از انتظارات این نشست دو روزه معرفی کردند . دکترنتاج در ادامه ارایه خود به برگزاری دوره تربیت مدرس مرجع ، ایجاد ارتباط و تعامل و تفاهم نامه با مسئولان دانشگاه و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، تقدیر از عوامل کارورزی در ایام گرامی داشت دهه سرآمدی آموزش و هفته معلم  ،ایجاد بانک اطلاعات مربوطه، بازدید دوره ای و نشست توجیهی برای همه عوامل کارورزی ، تهیه گزارش و... اشاره داشتند.  ایشان در ادامه توجه به مدارس خاص چون چندپایه، استثنایی و... برگزاری همایش ها، پایش درس کارورزی ، جشنواره ها، بالندگی و ضمن خدمت هدفمند و اثربخش بر اساس اهداف کارگروه درس کارورزی   نیز پرداختند . ایشان با توجه به اهمیت این درس تغییر نگاه نوین،  کارورزی بالینی را جهت هم اندیشی و اجرایی کردن به عنوان رسالت حرفه ای شدن معرفی کردند.

 

سخنرانی دکتر طاولی عضو هیات علمی  فناوری و مدرس دانشگاه در خصوص فناوری های نوین و کاربرد آن در کارورزی . دکتر طاولی به معرفی برخی از نرم افزارهای حرفه‌ای  چون پابلیشر ، برای طراحی کارت حرفه ای ، بروشور، پمفلت ، پوستر پرداختند . ایشان نرم افزار مربوطه را در محیط کارگاهی برای طراحی  کارت شناسایی ، پوستر تبلیغاتی  و پوستر اطلاعاتی برای نمونه کار که می توان به نکات مهم کارورزی برای دانشجومعلم در آن قرار داد، توضیح دادند.  دکتر طاولی در ادامه به نرم افزار حرفه ای ویرایش تصاویر یعنی فتوشاپ پرداختند ، این نرم افزار  هم مانند همه نرم افزارها به صورت آنلاین هم پشتیبانی می شود و اگر کارشناسان آموزشی در درس کارورزی برای یک پروژه  تمایل داشته باشند از آن استفاده کنند . این نرم افزار آنلاین می تواند به دانشجومعلمان کمک کند تا در تولید محتوای گرافیکی اقدامات مناسب برای کانال های مجازی صورت گیرد .  این کارشناس فناوری پیشنهاد دادند که در تولید محتوا در فضای مجازی روی  نوع فونت و کاربرد رنگ برای جذب بیشتر مخاطبان دقت عمل بیشتری داشته باشید و به طوری که بتوانید در عین سادگی مخاطب پسند باشد.

 

 

سخنرانی خانم دکتر دریکوند از مسئولان دوره کارورزی سازمان مرکزی در خصوص قطب بندی کشوری  در درس کارورزی .   در ادامه خانم دکتر دریکوند بر اساس موقعیت جغرافیایی و همجواری استان ها و بومی بودن پنج قطب معرفی کردند . این قطب ها با توجه به فلسفه تمرکززدایی و توسعه مدیریت  مشارکتی  تشکیل شد تا به هدف کلی که تبادل تجربیات است ، محقق گردد.  خانم دکتر دریکوند این تبادل تجربیات را جهت همفکری، هم افزایی، بوده تا در تصمیم سازی ها مراکز هم نقش فعال داشته باشند و حداقل هر ترم دوبار با ذینفعان کارورزی تشکیل جلسه داشته باشند . در این بین هر منطقه یک دبیرخانه ثابت داشته و به مدت یکسال دارای ابلاغ خواهد بود و هرقطب به صورت گردشی می تواند میزبان اعضا باشد و دستورکار آن توسط دبیرخانه قطب ها پیشنهاد و توسط شورای سیاست گذاری راهبری تایید خواهد شد. این دستورالعمل دارای تبصره هایی بوده که نشان از انعطاف پذیری این شورای راهبری است.  

 

این نشست یک برنامه جانبی هم داشت که بازدید از بازار محلی و منطقه گردشگری ساحل سیترا بود و در پایان عکس یادگاری هم گرفته شد .