https://ecf.roshd.ir
ثبت نام در نهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد آغاز شد
فراخوان و شرایط شرکت در جشنواره
بسمه تعالی
مقدمه:
سیاستهای تولید مواد و رسانههای یادگیری در برنامه درسی ملی بر تولید محتوای الکترونیکی چندرسانهای متناسب با نیاز معلمان و دانشآموزان و استفاده هوشمندانه از آنها و همچنین بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی با رویکرد حل مسئله در تولید مواد و رسانههای یادگیری و بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانشآموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری را مورد تأکید قرارمی دهد. بر این اساس، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اجرای مفاد سند بالادستی (سیاستهای تولید مواد و رسانههای یادگیری، ۷-۱۲، ۴-۱۲ برنامه درسی ملی - راهکار ۱-۱۷، ۲-۱۷، راهکار ۳-۹ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی) و همچنین غنی بخشی به محتوای شبکه ملی مدارس ایران رشد بهعنوان شبکه اصلی پشتیبان برنامه درسی در نظر دارد جشنوارۀ تولید محتوای الکترونیکی دانشآموزان و معلمان با رویکردهای جدید آموزشی را با اهداف ذیل برگزار نماید:
اهداف برگزاری جشنواره
- توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی درسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای یادگیری
- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندیهای معلمان، دانشآموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانههای یادگیری الکترونیکی
- تولید محتوای الکترونیکی چندرسانهای متناسب با نیاز معلمان و دانشآموزان و استفاده هوشمندانه از آنها در فرآیند تدریس -یادگیری
- توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهرهبرداری از مواد و رسانههای یادگیری الکترونیکی.
شیوه اجراء
این جشنواره در دو مرحله (مرحله اول بهصورت استانی و مرحله دوم بهصورت کشوری از میان محصولات برگزیدهشده مرحله اول) برگزار خواهد شد.
گروههای شرکتکننده
- دانشآموزان
- دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدائی
- دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم
- هنرجویان هنرستانهای فنی، حرفه ای و کاردانش
- تبصره : شامل کلیه دانش آموزان مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس خاص، مدارس استثنایی، مدارس تیزهوشان، مدارس بینالملل و...
- معلمان (مربیان)*
- آموزگاران و دبیران دورهی ابتدائی و متوسطهی اول و دوم؛
- معلمان مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان؛
- هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش؛
- مدرسان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی
- کارکنان آموزشی شاغل در ادارات آموزشوپرورش؛ کادر اداری مدارس
- * در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «معلم» و «مربی» مترادف هم به کار رفته است.
- دانشجویان
- دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
- دانشجویان دانشگاه شهید رجایی
- تبصره ۱: دانشآموزان و معلمان و دانشجویان میتوانند محصول خود را بهصورت کار اشتراکی ) دانشآموز، معلم، دانشجو، مدرس (ارائه نمایند. (حداکثر اعضای گروه چهار نفر)
- تبصره ۲: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تائیدیه از مدرسه محل خدمت میتوانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند.
محورهای برگزاری جشنواره
| محورها در سیستمعامل ویندوز و سیستمعامل اندروید | ||
|---|---|---|
| 1. تولید قطعات آموزشی با موضوعات درسی (آموزشی و تربیتی) دورههای ابتدایی و متوسطه اول و دوم با رویکردهای ۱. تبیین بهتر مفاهیم؛ ۲. تسهیل در فهم و انتقال مفاهیم و ۳. تعمیق مفاهیم مندرج در کتابهای درسی | ||
| 2. تولید درسافزارهای آموزشی متناسب با موضوعات کتابهای درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم.*
تبصره: منظور از اجزای آموزشی، بخشهای کوچکی از یک محتوا مانند یک آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... میباشد که بهصورت محتوای الکترونیکی تعاملی تولید گردیده است. |
||
| 3. تولید قطعات و نرمافزارهای آموزشی با موضوعات پرورشی، دینی بهویژه معارف قرآنی و معارف انقلاب اسلامی در حوزه آموزشوپرورش.** | ||
| 4. تولید قطعات و نرمافزارهایی در حوزه تربیتبدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی.*** | ||
| 5. تولید قطعات و نرمافزارهای سرگرمی و بازی آموزشی با تأکید بر مفاهیم درسی. | ||
| 6. تولید قطعات آموزشی ویژه دانشآموزان با نیازهای خاص آموزشی | ||
- تبصره ۱: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتابهای درسی:
- سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ محیطزیست و علوم زمین؛ مهارتهای زندگی؛ حقوق بشر اسلامی؛ سیاست¬های جمعیتی؛ زیستفناوری؛ ریز فناوری؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تفکر و خلاقیت و نوآوری؛ اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی؛ معرفی حرفه¬ها و هنرها و جغرافیا متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان¬ها و مناطق روستایی و عشایری؛ ویژگیها، نیازها و وظایف خانواده
- ** مضامین توحید، نبوت، امامت، معاد، ولایت، مهدویت و ...؛ تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکتپذیری و مشارکتجویی، تقویت باور و روحیه مسئولیتپذیری؛ تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزشهای انقلاب اسلامی
- *** سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانشآموزان، ناهنجاریهای اجتماعی، نشاط و شادابی در محیط کلاس درس و مدرسه
- تبصره ۲: با عنایت به تغییرات انجامشده در کتابهای درسی و اتخاذ رویکرد توانمندسازی مخاطب در حل مسئله و تقویت روحیه فعالیت و ابتکار در اغلب آنها، توجه به این رویکردها در تولید مواد و رسانههای یادگیری الکترونیکی مورد تأکید است. از شرکتکنندگان محترم انتظار میرود مواد و رسانههای تولیدشده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتابهای درسی یکپایه یا دوره تحصیلی که ازنظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و یا جهت غنیسازی نیازمند بهکارگیری فناوریهای آموزشی هستند سامان داده و نسبت به تولید آنها اقدام نمایند.
نحوه شرکت
- مراجعه به بخش ثبتنام در جشنوارهی تولید محتوای الکترونیکی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی ECF.ROSHD.IR
- مطالعهی راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبتنام)
- دریافت کد رهگیری
- تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نمایندهی منطقه محل تحصیل یا اشتغال
- تبصره: هر شرکتکننده بهصورت انفرادی یا گروهی حداکثر با دو (۲) محصول میتواند در جشنواره شرکت نمایند.
شرایط عمومی آثار تولیدی
تبصره: چنانچه محتوای ارائهشده بهصورت نرمافزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتکار در کاربران و همسو با تحولات کتابهای درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
- آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانشآموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکتهای خصوصی در تولید آن استفادهنشده باشد.
- تبصره: تولیدکننده (تولیدکنندگان) متعهد میشود در اثر تولیدی خود حق مالکیت فکری و معنوی را رعایت نموده است.
- محتوای ارائهشده نباید ترجمه یک محتوای غیرفارسی باشد.
- موضوع ارائهشده از طریق آثار باید در جهت پیادهسازی اهداف رفتاری بیانشده در برنامه درسی و پوششدهنده بخشی موردنظر از کتابهای درسی باشد. (حداقل یک موضوع و حداکثر پنج موضوع)
- تبصره: چنانچه محتوای ارائهشده بهصورت نرمافزار بازی و سرگرمی تولیدشده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتکار در کاربران گردد و همسو با تحولات کتابهای درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
- امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.
- با توجه به قابلیتهای ممتاز رایانه در بهکارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی کلیه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانهای فیلم و انیمیشن در حد قابلقبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهرهمند باشد.
- در طراحی نرمافزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوههای تعاملی (آموزش دوسویه) در حد قابلقبول استفاده شود.
- برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرمافزاری و یا سختافزاری و یا کلمه عبور باشند.
- حتیالامکان نرمافزارها بهصورت خودکار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرمافزار خاصی قابلاجرا باشند.
- نرمافزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در رایانههای مدارس (به لحاظ سختافزاری) قابلاجرا باشند. همچنین نرمافزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستمعامل اندروید نسخه ۴ و بالاتر را داشته باشند.
- تبصره 1: برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی
- با توجه به اینکه مقرر گردیده است محتواهای تولیدشده (به سبب رعایت حق مالکیت مادی و معنوی آثار پس از دریافت مجوز از تولیدکنندگان) به نام خودشان در شبکه ملی مدارس ایران رشد جهت استفاده دانشآموزان و فرهنگیان بارگذاری شود باید محتوای تولیدشده قابلیت انتشار در محیط وب را داشته و تلاش شود تا حجم فایلها بیشتر از ۱۰۰MB نباشد. سایر شرایط فنی و اختصاصی و توضیحات کاملتر در خصوص معیارهای ارزیابی آثار و بخشهای مختلف جشنواره از طریق شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی Roshd.ir اطلاعرسانی خواهد شد. نکته: در این دوره از جشنواره علاوه بر کیفیت فنی و قالب گرافیک مناسب، به طراحی آموزشی، خلاقیت و نوآوری و کاربردی بودن محصول تولیدی توجه ویژه خواهد شد.
سیاستهای تشویقی
- صدور تقدیرنامه کتبی برای آثار منتخب کشوری؛
- تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبههای اول تا سوم) در مراسم اختتامیه (استانی یا کشوری)