روابط عمومی چیست؟
از دیدگاه فلسفه سازمانی تعاریف متعددی از روابط عمومی ارائه شده است، بواسطه همین تعاریف، وظایف و اهمیت روابط عمومیتعیین و اهداف را مشخص می شود.
روابط عمومی تعاریف متعددی را پذیرفته است، و طی زمان بر اساس تجارب کسب شده، این تعاریف کامل تر شده اند؛
فقط از یک زاویه یعنی ارتباط با سازمان– وقتی بررسی میشود، تعاریف متفاوت از هم به شرح زیر دیده میشوند:
- چشم سازمان
- گوش سازمان
- زبان سازمان
- آیینه ی تمام نمای سازمان
- وکیل مدافع سازمان
- تصویرسازی سازمان
و…
اصطلاح روابط عمومى(Public Relations) براى نخستین بار در اتحادیه راه آهن ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و در ایران نخستین بار روابط عمومی در شرکت نفت به کار گرفته شد و دفترى به این منظور در آن شرکت ایجاد شد.
تعاریف گوناگونى از روابط عمومى از سوى صاحب نظران، کارشناسان و مؤلفان کتاب هاى این رشته بیان شده است از جمله:
روابط عمومى دانشى است که به وسیله آن سازمان ها آگاهانه مى کوشند، بر مسئولیت اجتماعى خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه اهمیت دارد، به دست آورند.
رکس هارلو، از بزرگان علم روابط عمومی
و
روابط عمومى، تلاش آگاهانه و قانونى به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، براساس تحقیق علمى و عملى صحیح و مستمر، میسر است.
انجمن روابط عمومى آلمان
و همچنین :
روابط عمومى بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى مداوم و برنامه ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها مى کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سرو کار دارند، به دست آورند.
انجمن جهانى روابط عمومى IPRA
منابع : http://e-idea.ir/public-relations/principles-and-concepts-public-relations/what-is-public-relations