مدیریت امورپردیس های استان مازندران

روابط عمومی چیست؟

از دیدگاه فلسفه سازمانی تعاریف متعددی از روابط عمومی ارائه شده است، بواسطه همین تعاریف، وظایف و اهمیت روابط عمومیتعیین و اهداف را مشخص می­ شود.
روابط عمومی تعاریف متعددی را پذیرفته است، و طی زمان بر اساس تجارب کسب شده، این تعاریف کامل تر شده اند؛
فقط از یک زاویه  یعنی ارتباط با سازمان– وقتی بررسی می­شود، تعاریف متفاوت از هم به شرح زیر دیده می­شوند:

  1. چشم سازمان
  2. گوش سازمان
  3. زبان سازمان
  4. آیینه­ ی تمام نمای سازمان
  5. وکیل مدافع سازمان
  6. تصویرسازی سازمان

و…

اصطلاح روابط عمومى(Public Relations) براى نخستین بار در اتحادیه راه آهن ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و در ایران نخستین بار روابط عمومی در شرکت نفت به کار گرفته شد و دفترى به این منظور در آن شرکت ایجاد شد.

تعاریف گوناگونى از روابط عمومى از سوى صاحب نظران، کارشناسان و مؤلفان کتاب هاى این رشته بیان شده است از جمله:

روابط عمومى دانشى است که به وسیله آن سازمان ها آگاهانه مى کوشند، بر مسئولیت اجتماعى خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه اهمیت دارد، به دست آورند.
رکس هارلو، از بزرگان علم روابط عمومی

و

روابط عمومى، تلاش آگاهانه و قانونى به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، براساس تحقیق علمى و عملى صحیح و مستمر، میسر است.
انجمن روابط عمومى آلمان

و همچنین :

روابط عمومى بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى مداوم و برنامه ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها مى کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سرو کار دارند، به دست آورند.
انجمن جهانى روابط عمومى IPRA

منابع : http://e-idea.ir/public-relations/principles-and-concepts-public-relations/what-is-public-relations